延原時行歌集「命輝く」(第956回)(メダカの水槽の大掃除)


       延原時行歌集「命輝く」(第956回)
「復活の家出発進行――感謝無限の旅一歩一歩」(181−12) 知らるるの歌、充実感の歌、我が妻の歌、大学の歌、我が日々の歌、推敲中の歌、妻の信の歌、御業の歌、復活の歌、我妻の心の歌、復活の歌(二)、英文箴言作りの歌、信復活論の歌、ピンポンの歌、本作りの歌、雪と主の歌、笑み増しの第三、四、五態の歌、生涯業績の歌、我妻やの歌、岸辺立つ主の歌、いのちの歌、友方友情の歌、いのち仕事の歌、極み見ゆの歌、汝が面やの歌、妹背会話の歌、昨日の歌、人誰もの歌、箴言の歌、甦りの歌。(2014年5月11-20)

    5月20日
           甦りの歌十六首

   御神の示しありたり夢のうち妻御旨にて甦りしと

   暖かき実に暖かき主の御告げ如何に我妻祝されしかや

   ラザロのや甦りをぞ賜りて嫁帰りせる我妻なりしも

   いや果ての岸辺の主共往く日得て信子実に実に幸せ極み

   復活の階梯二つ今や知る嫁帰りとぞ岸辺立つ主ぞ
   妻信子不思議なるかな摂理経て二つ階梯甦り往く

   我今や感謝無限も「あたなに」と「復活省察」献ぐや嬉し

   父さんよやって言ふ汝(なれ)求めしは二つの階梯明らむること
   (備考:ちゃうか、ノーちゃん。そや、父さん、有難うね)

   人として生きて二つの階梯を明らむるほど幸ひやなし

   さりながらこれ一重にぞ我妻と往きし主の道在りてこそなり
(備考:神学とは神先に往き給ふ道通らせていただく学の道なり。さればこの学先ず神成し給ふなり。この道与えられたるをアンセルムス「賜物」《donare》と言へり。我らそれを教へ戴く学の道往くなり。これ「照明」《illuminare》なり。Cf. :"It is a question of theology. It is a question of the proof of faith which was already established in itself without proof. And both—faith that is proved and faith that proves—Anselm expressly understands not as presuppositions that can be achieved by man but as presuppositions that have been achieved by God, the former as divine donare and the latter as divine illuminare. He ‘assumed’ neither the Church’s credo nor his own credere, but he prayed and the Church’s Credo and his own credere were assumed. God gave himself to him to know and he was able to know God. On this foundation, comparable to no philosophical presupposition and inconceivable for all systematic theology, he has come to know and has proved the Existence of God. For that reason his last word must be gratidude. No satisfaction over a work that he has completed and that resounds to his own praise as its master, but gratitude for a work that has been done and of which he is in no sense the master.” in: Karl Barth, Anselm: Fides Quaerens Intellectum. Anselm’s Proof of the Existence of God in the Context of his Theological Scheme [London: SCM Press, 1960], pp. 170-171.)

   主の道や先行しつつ自らを対象として我らに賜ふ
(備考:これカール・バルト言ふ《Divine objectivity》[神的客体性]なり。これ在るが故我らもぞ自らの死滅ありてホ氏の言ふ《objective immortality》[客体的不死性]へと入りて不滅なるなり。然れども、これ神ご自身の自己投与ありてこそ、その中へと我らの人生の果てに自己投与する所に生ずる天与の客体的不死性[objective immortality]なり)

   誠にや御神のぞや自与(donare)ありて我らの不滅備えらるるぞ
(備考:ヨハネ福音書3章16節熟読参照:「神はそのひとり子を賜ったほどに、この世を愛して下さった。それは御子を信じる者がひとりも滅びないで、永遠の命を得るためである。」ここに現る。アンセルムスの言ふ「信ぜざるも、神の存在の証明あり。」存すなり。Cf. : "God gave himself as the object of his knowledge and God illumined him that he might know him as object. Apart from this event there is no proof of the existence, that is of the reality of God. But in the power of this event there is a proof which is worthy of gratitude. It is truth that has spoken and not man in search of faith. Man might not want faith. Man might remain always a fool. As we heard, it is of grace if he does not. But even if he did, si te esse nolim credere [if I did not want to believe thine Existence], truth has spoken—in a way that cannot be ignored, refuted or forgotten and in such a way that man is forbidden and to that extent is unable not to recognize it. Just because it is the science of faith about faith, theology possesses light but it is not the light of theologian’s faith.” [ibid., p. 171])

   信ぜざる人あるも神自与備ふ客体的の神照明ぞ

   我が信子驚くべきの信頼を自与の主にぞや献げ往きたり

   此処に在り神自与による客体場思ひ出持参信子与る
   それ故に御神信子祝します今朝の我が夢告げし如くに


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延原先生から届いた新たな写真帳『表情の信子―友多くリューマチセンターいと楽し』(新潟県リューマチセンター・2011年2月〜2011年6月)より、歌に添えて一枚ずつ順番に収めさせていただいています。今回はその第九回です。



    
     「新潟県リューマチセンターリハビリ室 2011年2月14日
   山岸言語聴覚士(リハビリセンター)の「物の把握」の指導を受ける 信子      」



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めだかちゃんの水槽を美しくしました。敷いていた小石をいちど日干しにしたり、水替えを教えられたとおりに時間をかけてゆっくりと・・・。

8匹のめだかたちも、やはり気持ちがよろしいようです。

熟年となった文鳥の今の姿も見てやってください。



水槽の水替えのためにしばらく小さな入れ物の中で・・・


水槽の下に敷いていた小石をベランダで天日干し


綺麗になりました。